Gert van der Kolk - 06 51050119 info@oio.nl
Stap verder

Wie zijn ideeën een stap verder wil brengen, organiseert een optocht van personen en partijen die zich met dat idee verbonden voelen en die bij de realisatie ervan kunnen helpen. Een pitch helpt om die binding tot stand te laten komen. Er bestaan tal van technieken en criteria om een pitch goed in elkaar te zetten en te vertellen. Eén van de belangrijkste is wel, dat een pitch aansluit op de onderstromen – de sentimenten die op dit moment bij je gehoor over het onderwerp van je pitch leven.

En “op dit moment” is de sleutel. Tot André Kuipers’ tweede ruimtereis kon bijna niemand de ruimtevaart iets schelen. Het kabinet had al een flinke bezuiniging ingeboekt. Maar de Tweede Kamer wil dat niet meer – vanwege de successen van de nationale ruimteheld en het behoud van een paar duizend banen bij Estec in Noordwijk. Het kan niet anders of de ruimtevaartlobby heeft op het juiste moment en met dank aan Kuipers gepitched.

Herben

Iedere dag weer staan de media vol mensen die hun ideeën pitchen – en in verkiezingstijd is het extra druk. Hé, daar hebben we Mat Herben! Ligt de Joint Strike Fighter weer eens onder vuur? Als het debat over de JSF oplaait (kopen of de stekker eruit?), is Herben een graag geziene en gehoorde gast op radio en TV. Met verve houdt hij zijn pitch ten faveure van het toestel en probeert hij aan te sluiten op sentimenten die zijn verhaal een duwtje in de rug kunnen geven. Het is immers makkelijker om met het tij mee te zwemmen, dan er tegenin.

Maar net zoals het tij keert, keren sentimenten. In de begindagen van het JSF-debat bloeide de economie en ging het vooral over de vraag, welke vervanger van de F-16 de meeste waar voor zijn geld bood. Maar dat tij is verlopen, en wie nu nog, zoals voormalig commandant der strijdkrachten Berlijn de loftrompet steekt over de moderne techniek en de aansluiting op hedendaagse defensieconcepten, speelt in een andere wedstrijd.

Voor

Herben, na zijn opmerkelijke politieke carrière lobbyist geworden bij de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid, hoor je dan ook niet meer over bijvoorbeeld de stealtheigenschappen van het vliegtuig. Hij hamert er nu op dat stoppen met de JSF de werkgelegenheid van duizenden mensen in gevaar brengt. Bovendien zullen de buitenlandse eigenaren van de Nederlandse luchtvaartindustrie de kennis en werkgelegenheid uit Nederland weghalen…

Het Nifarp, het samenwerkingsverband van Nederlandse bedrijven die bij JSF-opdrachten zijn betrokken, legt het tij ook zo uit en vindt het onbegrijpelijk dat “in deze tijd van crisis en oplopende werkloosheid politieke partijen kennelijk de stekker uit keiharde werkgelegenheid willen trekken.”

Tegen

Tegenstanders interpreteren het economisch laagtij in hun voordeel. Zoals PvdA-defensiewoordvoerder Eijsink, die zegt dat het project te duur is, toezeggingen (over tegenorders) niet worden nagekomen en dat het meer oplevert als je stopt – misschien niet onmiddellijk, maar wel op termijn.

Fout

Verantwoordelijk minister Hillen meent: “De NAVO-bondgenoten zouden verbijsterd zijn als wij onze taak verzaken. (…) Als (Nederland) de internationale gemeenschap in de steek laat, ga je die prijs ook betalen in je economie.” Hij zwemt daarmee krachtig tegen het tij in, want de internationale gemeenschap is uit nationale overwegingen even niet zo populair.

Foute onderstroom, geen goede pitch.